1. pl
  2. en

FAQ

Qualia a uczenie się

Qualia to kluczowy element naszego doświadczania, który odgrywa istotną rolę w procesie uczenia się. Zrozumienie tego pojęcia pozwala lepiej uchwycić, jak przetwarzamy i interpretujemy świat.

SPRAWDŹ

żółte, zielone i czerwone kredki

O mnie:

Moja  historia studiowania qualiów

Po raz pierwszy z pojęciem qualiów zetknąłem się w 2009 roku gdy od koleżanki dostałem wspaniałą książkę Geralda Edelmana [1].

Gdy przeczytałem czym są qualia doznałem dosłownie OLŚNIENIA. 

Nagle uświadomiłem sobie kolosalne  znaczenie pojęcia qualiów w naukowym uzasadniania bezpośredniego doświadczania w procesie uczenia się oraz związki qualiów komunikatów medialnych z elementami formy komunikatu, o których pisałem już w 1995 roku [2] i które badałem przy doktoracie [3].

Dalsze studia literaturowe i tworzenie teorii wykorzystania koncepcji qualiów edukacji związane było z pracą nad książką wydaną w 2011. Późniejsze prace obejmowały m.in. opracowanie kategoryzacji qualiów, którą zawarłem w książce [4] z 2019 r.

 

[1] G.M. Edelman (2004), Wider Then the Sky. The Phenomenal Gift of Consciousness, [Szerszy niż niebo. Fenomenalny dar świadomości] Yale University Press, New Haven–London.

[2] M. Kąkolewicz (1995) Klasyfikacja form komunikatów dydaktycznych. Neodidagmata XXII, wyd.UAM,

[3] M. Kąkolewicz (1996), Struktura programów multimedialnych a ich przydatność dydaktyczna, praca doktorska – niepublikowana, UAM, Poznań.

[4] M. Kąkolewicz (2019) Media, technologie informacyjne i sztuczna inteligencja we wspomaganiu procesów uczenia się. Ujęcie kognitywistyczne, Wyd. eMPi2, Poznań

 

Co wyróżnia ten portal?

Unikalność portalu wynika z głębokiego zrozumienia fenomenu qualiów i ich znaczenia w procesie podmiotowego konstruowania wiedzy przez uczącego się.

Celem portalu jest upowszechnienie pojęcia i wiedzy na temat qualiów, co powinno skutkować wybieraniem metod uczenia się przez doświadczanie dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.



 

boy writing
man wearing Sony PlayStation VR
mężczyzna w niebieskiej kurtce i czarnych spodniach skaczący na pniu drzewa w ciągu dnia
kobieta siedząca na klifie

FAQ

Qualia są więc subiektywne?

[Marek]

ODPOWIEDŹ

Nie tyle subiektywne co podmiotowe. Konstytuują Twoją indywidualną mentalną reprezentację doświadczanego obiektu lub zjawiska. 

Jak boli Ciebie głowa to tylko Ty jej [tej bolesności] doświadczasz poprzez qualia, które "tworzą" w Twojej świadomości odczucie "specyficznej bolesności" - bo miewasz różne bóle głowy.

 

Obiektywne odczucie bólu jest więc "obiektywnie", subiektywne, bo tylko przez Ciebie odczuwane qualia.

Twój ból - Twoje qualia. Ja swój ból głowy odczuwam po swojemu. ;-) 


 

Jak qualia wpływają na uczenie?

[Zosia]

 

ODPOWIEDŹ

 

Qualia same w sobie nie wpływają na nic.

Natomiast to one określają naszą świadomość WSZYSTKIEGO.

Jeśli jestem czegokolwiek świadomy to tylko poprzez qualia. bo to one konstytuują świadomość. Niektórzy filozofowie umysłu utożsamiają wręcz qualia ze świadomością. 

 

Każdy z nas jest w pełni, do końca i wyłącznie odpowiedzialny za swój indywidualny proces konstruowania własnej wiedzy. Każdy dokonuje samodzielnych wyborów odnośnie tego z jakich źródeł i w jaki sposób się uczy. Jako źródło wiedzy mogę wybrać oglądanie filmów na kanale TVP Nauka, albo filmów na Tik-Toku. Mogę czytać o eksperymentach i doświadczeniach fizycznych czy chemicznych lub oglądać je na filmach na YouTube. Mogę także spróbować wykonywać niektóre z nich samodzielnie.

 

Znaczący wpływ na uczenie się może mieć już samo zrozumienie tego czym jest fenomen qualiów. Czyli choćby tego, że różne źródła wiedzy (doświadczanie w "realu" lub uczenie się z książek) charakteryzują się różnymi qualiami i w różny sposób uruchamiają zaangażowanie emocjonalne w proces uczenia się.

Świadomy wybór źródeł wiedzy, podejmowanych aktywności uczenia się i poziom zaangażowania w proces uczenia się decydują o tym w jaki sposób konstruujemy i przebudowujemy nasze schematy i struktury poznawcze i jakie emocje uruchamiamy (przy okazji).

 

Wybory te decydują o tym jakie ("zestawy")qualia wbudowujemy, w procesie ich internalizacji, w schematy i struktury poznawcze.

poznawcze. Skutkuje to dalej różnym, możliwym, poziomem zrozumienia oraz trwałości wiedzy.

Znaczenie ma wybieranie takich metod uczenia się, które będą najlepsze dla konkretnego uczącego się. Ma to związek z różnicami stylu poznawczego, preferencji sensorycznych, poziomu wiedzy językowej i wiedzy o świecie (wiedzę w nowej sytuacji uczenia się określamy je jako przedwiedzę). 

 

Tak więc samo rozumienie qualiów może mieć już znaczący wpływ na proces uczenia się.

W tekście odpowiedzi wprowadziłem linki do materiałów na moich stronach, które pozwolą lepiej zrozumieć to o czym napisałem.


 

Czy zrozumienie qualiów poprawia metody nauczania?

[Weronika]

Pierwszą odpowiedzią powinno być tak. Ale jest to sprzeczne z moimi poglądami na edukację, ponieważ uważam, że nauczanie rozumiane tak jak potocznie i w szkołach NIE ISTNIEJE.

 

Nie istnieje ponieważ NIE MOŻNA NIKOGO NICZEGO NAUCZYĆ.

 

Jestem głęboko przekonany, że ISTNIEJE TYLKO UCZENIE SIĘ, wspomaganie uczenia się, dzielenie się wiedzą czy to poprzez interakcje twarzą w twarz czy poprzez komunikaty medialne jak choćby książki czy filmy.

 

I tu jest pole do odwoływania się do fenomenu qualiów. Możemy wybierać takie metody uczenia się, wspomagania uczenia się, stymulowania i inicjowania uczenia się, które będą, poprzez qualia bezpośrednie lub medialne i te związane z pozytywnymi interakcjami społecznymi (dzielenie się wiedzą) oraz emocjami, umożliwiały uczenie się bardziej efektywne, trwalszą wiedzę, łatwiejsze odpamiętywanie i pozytywne emocjonalne zaangażowanie.

 

Uczenie się i wiedza dają RADOŚĆ!!!

 

Mentoring, wsparcie, kursy, webinaria, rozwój

 

www.qualia.edu.pl

www.terazrozumiem.pl

www.edukacja-domowa.com.pl

Mariusz Kąkolewicz

📞 505 377 726

mail:

kontakt@qualia.edu.pl

NOTA PRAWNA: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 1 b) Ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych (z 4 lutego 1994 r, z późn. zmianami) zastrzegam, że wszystkie materiały zamieszczone na qualia.edu.pl są objęte prawami autorskimi, a ich dalsze rozpowszechnianie bez mojej zgody jest zabronione